Informatie voor zorgverzekeraars
Informatie voor zorgverzekeraars
Alle zorgverzekeraars hebben ons gecontracteerd in de ZVW (GGZ Cure) en alle gemeenten in Groningen, Friesland en Drenthe voor de specialistische jeugdhulp. Dit heeft het voordeel dat 18-/18+ overgangen de behandeling niet verstoren en we meerdere gezinsleden in samenhang kunnen behandelen. Omdat we onderdeel zijn van een netwerk van zorgaanbieders kunnen we altijd een passend aanbod maken. Lees hieronder meer over ons.
Molendrift levert specialistische ambulante GGZ. In termen van het ZPM leveren we monodisciplinaire, multidisciplinaire en outreachende zorg. 70% van onze cliënten zijn kinderen en jeugdigen. 30% is ouder dan 18 jaar.
Daarbij zijn we gespecialiseerd in jongvolwassenen
en in behandeling binnen situaties met complexe en meervoudige problemen. Veelal gezins- en/of
opvoedingsgerelateerd. Dat wil niet zeggen dat het altijd gezinnen betreft. Vaak gaat het ook om volwassenen met een achtergrond in een dergelijke context. Of om volwassenen die in hun jeugd al eens door ons werden geholpen en in een andere levensfase met vergelijkbare problemen geconfronteerd worden.
We richten we ons op de vragen van de cliënt (en de verwijzer). We onderzoeken waardoor het ervaren probleem veroorzaakt wordt en op welke manier het verminderd of weggenomen kan worden.
De hulp die we bieden is meestal kortdurend. Geen traject van jaren, maar efficiënt en gericht op een snel resultaat. We doen dat in overleg met de cliënt en werken nauw samen met andere professionele hulpverleners. Het gaat ons altijd om het vergroten van het inzicht in eigen handelen en het verbeteren van concrete vaardigheden in de praktijk. We stellen haalbare doelen, waarbij het zo zelfstandig mogelijk functioneren van de cliënt in het gehele proces centraal staat.
Ook bij domeinoverstijgende problematiek zijn we vaak succesvol, mede dankzij de door ons ontwikkelde methodieken van de gedeelde Verklarende Analyse en Samen1Plan. Methodieken die landelijk zijn opgevolgd, waarvoor Molendrift ook trainingen geeft.
De DSM-V zien we als een methode om gedrags- en persoonskenmerken te classificeren. Wanneer het voor de cliënt wenselijk is formeel vast te stellen of sprake is van een psychiatrische stoornis en welke, dan doen we dat. Dat kan om inhoudelijke redenen zijn en/of om financieringstechnische (zo is het vaststellen van een DSM V diagnose voor zorgverzekeraars voorlopig nog een eis om in aanmerking te komen voor verzekerde zorg).
In alle overige gevallen werken we bij voorkeur aan de concrete oplossing van de ervaren problemen, waarbij grondige kennis van de DSM classificatie helpt de best passende insteek te kiezen. Vanwege de voor ons ondergeschikte rol van de diagnostiek aan de behandeling vind je op deze site geen beschrijving van aanbod per stoornis. Mocht je toch willen weten op welke stoornissen en probleemgebieden wij veel behandelervaring hebben dan zijn dat met name ADHD, ADD, (waaronder PDD-NOS), ODD, Conduct Disorder, Gilles de la Tourette, tic stoornissen, angststoornissen, persoonlijkheidsproblematiek, (complex) trauma, eetproblematiek en ernstige problemen in de relatie tussen ouders en kinderen.
We zijn een kennis- en netwerkorganisatie. Dat wil zeggen dat we veel participeren in wetenschappelijk onderzoek en maximaal inzetten op het smeden van goede samenwerkingsverbanden in het zorglandschap. We hebben uitstekende samenwerkingsrelaties met vele andere zorgaanbieders, van de derde tot de nulde lijn.
We worden veel gevraagd voor advies in vastgelopen complexe casuïstiek, regionaal en landelijk. Op dit gebied hebben we een uitgebreid track record en netwerk. Informatie en resultaten die we graag delen. In deze context ontwikkelden we bijvoorbeeld Samen1Plan dat landelijk inmiddels meer dan 10.000 gebruikers heeft en de methodiek van de gedeelde Verklarende Analyse.
Lees er meer over op de pagina 'Kennisdeling'.
Molendrift hanteert een gedifferentieerd wachtlijstbeleid. Hiermee bedoelen we dat we onderscheid maken naar de aard en ernst van de problematiek. Daarnaast is de wachttijd afhankelijk van het aantal aanmeldingen en van de intensiteit van de lopende trajecten. Hierdoor is de wachttijd voor nieuwe aanmeldingen altijd een inschatting.
Een indicatie voor de wachttijd per vestiging vind je hier.
Soms worden cliënten aangemeld waarbij het gezien de aard van de problematiek van belang is dat direct wordt gestart. Als dit het geval is, wordt in een gesprek met de cliënt gekeken naar de mogelijkheden. Dit kan directe hulp of overbruggingszorg zijn of een doorverwijzing naar een andere hulpverleningsinstelling.
Omdat de wachttijd bij Molendrift uitsluitend wordt bepaald door de urgentie, en niet door geslacht, leeftijd, zorgverzekeraar of woongemeente, wordt de verdeling komt de omzet ook tot stand op basis van de verdeling van de urgentie over de verschillende opdrachtgevers. We vragen zorgverzekeraars daarom soepel om te gaan met budgetafspraken. Soms zal Molendrift onderproduceren en soms overproduceren. Dit is een logisch vervolg van het voorgaande.
Heb je een vraag?
Dan kan je ons bellen, mailen of ons online contactformulier invullen. In geval van crisis buiten kantooruren kan je contact opnemen met jouw huisarts(enpost) of met de crisisdienst.
Hulp in de buurt
Wij bieden hulp vanuit vier verschillende vestigingen. Naast onze hoofdvestiging in Groningen kan je terecht bij onze vestigingen in Veendam, Uithuizermeeden en Heerenveen.