Aan de slag!
Aan de slag!
Samen met andere organisaties hebben we verschillende methodieken ontworpen die bijdragen aan het leveren van de beste zorg. Samen1Analyse, Samen1Plan, Rebtoss en Bereslim zijn inmiddels landelijk veelgebruikt. Je kunt er ook zelf mee aan de slag. Lees hieronder hoe.
Samen1Analyse is een handig hulpmiddel voor hulpverleners bij het maken van gedeelde verklarende analyses. Dit zijn analyses die beschrijven hoe het bij een gezin of alleenstaande werkt, uitgewerkt naar persoonskenmerken, omgevingskenmerken en interacties daartussen. Een dergelijke analyse wordt samen met alle betrokkenen gemaakt en vormt de gezamenlijke basis voor de weg naar de oplossing.
Samen1analyse is ontwikkeld door Molendrift. Werk je niet bij Molendrift en ben je wel ervaren in het werken met verklarende analyses? Neem dan contact op met Molendrift over de voorwaarden waarbinnen jij ook toegang kunt krijgen. Heb je een wachtwoord dan kan je hier inloggen.
Download hier de handleiding Werken met Samen1Analyse.
Samen1Plan is een blended methodiek voor zorgtrajecten waarbij meerdere hulpverleners betrokken zijn.
Samen1Plan is op de werkvloer ontwikkeld door cliënten en hulpverleners en bestaat uit een methodiekhandleiding en een webtool. Samen1Plan is gratis te gebruiken en – door het Nederlands Jeugdinstituut en Movisie – beoordeeld als best practice toepassing. Iedereen kan er zo mee aan de slag. De methodiekhandleiding vind je hier.
Risicofactoren en Beschermende factoren Trauma-observatie Schoolse Situaties: Een Trauma Screeningsinstrument voor Basisschoolleerkrachten.
Het onderzoek naar de ReBTOSS loopt door. Op deze website vind je de meest recente ReBTOSS-versies.
Doel ReBTOSS
De ReBTOSS is in principe bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs (groep 1 tot en met groep 8). Momenteel zijn er normgegevens beschikbaar voor leerlingen van 4 tot en met 8 jaar, waardoor het instrument op dit moment alleen bruikbaar is voor leerlingen onder de 9 jaar. Er moet nader onderzoek plaatsvinden naar de bruikbaarheid van het instrument bij oudere leerlingen.
Het screeningsinstrument biedt een gedeeld referentiekader waarin observeerbare psychotrauma-symptomen en beschermende factoren systematisch worden beschreven. Aan de ene kant heeft de ReBTOSS een educatief doel: door het invullen van het ReBTOSS-instrument leert een leerkracht zowel psychotrauma-gerelateerde risicofactoren alsook de beschermende factoren van leerlingen te herkennen en erkennen, wat zorgt voor begrip en empathie voor het soms moeilijke gedrag van leerlingen. Aan de andere kant stelt het instrument de leerkracht in staat om, op een objectieve manier, zowel de risicofactoren als de beschermende factoren voor individuele leerlingen te beoordelen, te monitoren en bespreekbaar te maken.
De ReBTOSS meet het psychisch welbevinden van leerlingen aan de hand van een aantal specifieke gedragsclusters, waarvan uit de literatuur bekend is dat kinderen met psychotrauma dit gedrag kunnen vertonen. Aanwezigheid van deze gedragingen kan wijzen in de richting van trauma, maar toetst de aanwezigheid daarvan niet. Een aantal van deze gedragingen past mogelijk ook bij andere soorten problemen of ontwikkelingsstoornissen. De ReBTOSS geeft geen uitsluitsel over de oorzaak van deze gedragingen.
Wel kan de ReBTOSS voor een specifieke leerling in kaart brengen in hoeverre de leerling gedragingen laat zien die passen bij trauma en in hoeverre er bij de leerling beschermende factoren aanwezig zijn. Op basis hiervan kan de leerkracht zijn/haar pedagogisch/didactisch handelen aanpassen.
De ReBTOSS is gratis beschikbaar voor onderwijsprofessionals in het primair onderwijs.
Wilt je op de hoogte gehouden worden van de meest recente ontwikkelingen van de ReBTOSS? Stuur dan een email naar Marieke Boelhouwer.
Documenten
Bijlage 1: ReBTOSS digitale Excelversie
Bijlage 2: ReBTOSS Normtabellen november 2022
Bijlage 3: ReBTOSS Papieren PDF versie
Bereslim en Spelend Leren thuis. Een scala aan producten gericht op vroegontwikkeling van kinderen. Enerzijds zijn er e-learning modules gericht op een effectief aanpakgedrag voor peuters (SamenSlim) en op taalontwikkeling (Letters in Beweging, Bereslimme Boeken). Anderzijds zijn er ontwikkelingsgerichte programma’s die daar gebruik van maken, zoals het bekende VVEThuis en Opstap(je).
We zijn heel trots op deze ontwikkeling omdat het producten betreft die samen met universiteiten en kennisinstellingen worden ontwikkeld en waarbij alle inkomsten worden gebruikt om de producten steeds nog weer iets beter te maken. De producten zijn alleen tegen betaling te koop, maar alle inkomsten worden geïnvesteerd in verdieping en uitbreiding. Er zijn inmiddels 7 promotie onderzoeken uitgevoerd op de Bereslimme producten. Meer informatie vind je hier.