Informatie voor gemeenten
Informatie voor gemeenten
Alle gemeenten in Groningen, Friesland en Drenthe kunnen jeugdige cliënten naar ons verwijzen voor specialistische jeugdhulp. 18-/18+ overgangen vormen hierbij geen probleem. Alle zorgverzekeraars hebben Molendrift gecontracteerd. Omdat we onderdeel zijn van een netwerk van zorgaanbieders kunnen we altijd een passend aanbod maken. Lees hierna meer over verwijzen naar ons.
Wij zijn specialisten op het gebied van gedragsproblemen, problemen in de omgang, problemen thuis, op school of in het werk. Wij bieden deze hulp voor alle leeftijden en voor iedere zorgzwaarte, voor zover passend binnen de ambulante specialistische jeugdhulp en de ggz.
Je kunt naar Molendrift verwijzen voor diagnostiek en behandeling. Diagnostiek staat bij ons altijd ten dienste van de hulp, het zijn geen los van elkaar staande trajecten. Daarom hebben cliënten bij ons gedurende de diagnostiek- en behandelfase bij voorkeur één en dezelfde hulpverlener. Om dezelfde reden doen wij ook geen losstaande diagnostiek trajecten.
Molendrift levert specialistische behandeling voor cliënten en draagt bij aan de doorgaande verbetering van het zorglandschap.
Zo:
- helpen we gemeenten met het versterken van de huisartsenfunctie en van lokale teams
- trainen we bovenregionale expertisecentra in het werken met de gedeelde verklarende analyse
- trainen we lokale teams in domein overstijgende hulpverlening
- helpen we de VNG bij het dossier uithuisplaatsingen toeslagenaffaire
- oefenen we in Veendam met de taakgerichte inkoop
- ontwikkelden we Jongeren aan Zet samen met de gemeenten Oldambt en Westerwolde.
Methodiekontwikkeling in samenhang met toegepast wetenschappelijk onderzoek is een essentieel deel van wie we zijn. Neem gerust contact met ons op als je hierover meer wilt weten.
Molendrift hanteert een gedifferentieerd wachtlijstbeleid. Hiermee bedoelen we dat we onderscheid maken naar de aard en ernst van de problematiek. Daarnaast is de wachttijd afhankelijk van het aantal aanmeldingen en van de intensiteit van de lopende trajecten. Hierdoor is de wachttijd voor nieuwe aanmeldingen altijd een inschatting.
Een indicatie voor de wachttijd per vestiging vind je hier.
Soms worden cliënten aangemeld waarbij het gezien de aard van de problematiek niet verstandig is zo lang te wachten. Als dit het geval is, wordt in een gesprek met de cliënt gekeken naar de mogelijkheden. Dit kan directe hulp of overbruggingszorg zijn of een doorverwijzing naar een andere hulpverleningsinstelling.
Heb je een vraag?
Dan kan je ons bellen, mailen of ons online contactformulier invullen. In geval van crisis buiten kantooruren kan je contact opnemen met jouw huisarts(enpost) of met de crisisdienst.
Hulp in de buurt
Wij bieden hulp vanuit vier verschillende vestigingen. Naast onze hoofdvestiging in Groningen kan je terecht bij onze vestigingen in Veendam, Uithuizermeeden en Heerenveen.