Niet tevreden?
Niet tevreden?
Laat het ons weten! Je mag van ons verwachten dat wij zorgvuldig met jouw belangen omgaan. Om die reden heeft Molendrift een klachtenprocedure. De procedure volgt verschillende stappen, waarbij het van belang is dat je gehoord wordt en Molendrift met een bevredigende oplossing komt voor jouw klachten.
Het kan voorkomen dat je als cliënt niet tevreden bent over de gang van zaken tijdens jouw contacten met Molendrift. Ontevredenheid wordt bij Molendrift serieus genomen. Van klachten kunnen we leren en we kunnen onze hulpverlening waar nodig verbeteren.
Wanneer je het niet eens bent met de gang van zaken en er in overleg met de betrokken behandelaar niet uit komt, dien je de klacht voor te leggen aan de klachtenfunctionaris Marijke Vredeveld, tel: 050 3185142, email m.vredeveld@molendrift.nl. Zij zal jouw klacht vertrouwelijk behandelen en kan met jou in de eventuele vervolgstappen meedenken.
Ben je daarna van mening dat jouw klacht onvoldoende gehoor vindt, dan kan je jouw klacht indienen bij de klachtencommissie van Molendrift. Deze commissie bestaat uit drie leden. De leden hebben verstand van zorg- en hulpverlening. Zij beschikken ook over de nodige wettelijke kennis.
Je kan jouw klacht per e-mail richten aan de voorzitter van de klachtencommissie dhr. P.P. Valk, via voorzitter@exkocie.nl, of per brief p/a Molendrift, Ubbo Emmiussingel 110, 9711 BK Groningen. De voorzitter bevestigt de ontvangst schriftelijk binnen 5 werkdagen onder vermelding van de wijze waarop en de termijn waarbinnen de klacht zal worden behandeld dan wel het onderzoek zal worden ingesteld.
De voorzitter van de Commissie bepaalt op zo kort mogelijke termijn de plaats waar en het tijdstip waarop de behandeling van de klacht dan wel het onderzoek ter zitting zal plaatsvinden. Aan jou wordt daarvan tijdig mededeling gedaan. Uiterlijk zes weken na de indiening van de klacht bij de Commissie brengt zij haar oordeel over de gegrondheid van de klacht, alsmede het advies dat zij daaraan verbindt ter kennis uit. Je ontvangt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes weken, na indiening van de klacht een schriftelijke mededeling van het bestuur waar met redenen omkleed is aangegeven tot welk oordeel het onderzoek van de klacht heeft geleid, welke beslissingen er naar aanleiding van de klacht zijn genomen en binnen welke termijn maatregelen waartoe is besloten, zullen zijn gerealiseerd.
Indien het vereiste zorgvuldige onderzoek van een klacht daartoe naar het oordeel van de klachtencommissie noodzaakt, kan de in het eerste hierboven genoemde termijn met ten hoogste vier weken verlengd worden. De klachtencommissie doet daarvan voor het verstrijken van de termijn schriftelijk mededeling aan jou.
Ben je van mening dat er te weinig met jouw klacht is gedaan, dan kan je een stap verder gaan en gebruik maken van het klachtenreglement van de beroepsverenigingen NVO, NIP, BPSW of SKJ. Op grond van de Wet BIG vallen onze GZ-psychologen, Klinisch Psychologen, Psychiaters en Verpleegkundigen onder het Medisch Tuchtrecht. Op grond van deze wet kunt je jouw klacht ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Meer hierover vind je op deze pagina onder het kopje Registraties en beroepscodes.
In alle stappen van de klachtenprocedure kan je je gratis laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. Deze kan met je meedenken, advies en raad geven en je bijstaan in het gesprek met jouw hulpverlener. De vertrouwenspersoon is niet werkzaam bij Molendrift en dus onafhankelijk. Je kan contact opnemen met Zorgbelang Groningen, Drenthe of Friesland.