Informatie voor scholen
Informatie voor scholen
Molendrift heeft contact met meer dan 200 scholen in Noord Nederland. Een samenwerking van cruciaal belang, zeker als kinderen met name in de schoolsituatie problemen ervaren. Hulp van Molendrift is dan toegespitst op die concrete situaties, waarbij we bij voorkeur samen optrekken in de behandeling. School kan kinderen helpen bij het oefenen in nieuwe strategieën of op een andere manier steun bieden tijdens de behandeling.
Tijdens het onderzoekstraject hebben we baat bij aanvullende informatie van bijvoorbeeld de leerkracht of remedial teacher; iemand die nauw betrokken is bij het kind. Dat kan ook een mentor zijn, de docent geschiedenis, de leerlingbegeleider of de studenten-decaan. Wij zoeken altijd contact met de persoon die ons het meest kan vertellen over de problematiek van het kind. Het gaat erom dat we een zo volledig en exact mogelijk beeld van het probleem krijgen.
Terugkoppeling onderzoek
Nadat wij het onderzoeksrapport met het kind en/of diens ouder(s) hebben besproken, sturen we het verslag, met toestemming van de cliënt, naar de contactpersoon van de school. We kunnen dan met hem of haar de resultaten bespreken en afspraken maken over het hulptraject.
Tijdens het behandeltraject houden we graag contact met de betrokkenen op school.
Als Molendrift bijvoorbeeld een leerling compenserende strategieën aanreikt, is het belangrijk om met de juiste contactpersoon op school te overleggen over de toepassing ervan in de klas. Een goede samenwerking biedt immers een grotere kans op succes.
Als school kan je kinderen niet zelf rechtsreeks doorverwijzen naar Molendrift, met uitzondering voor diagnostiek en behandeling bij ernstige enkelvoudige dyslexie op basisschoolleeftijd in de provincie Groningen.
Doorverwijzing voor andere problemen zal altijd door de ouders aangevraagd moeten worden bij de huisarts of een lokaal zorgteam van de gemeente. School en ouders zelf kunnen natuurlijk altijd met ons bellen of Molendrift een passend aanbod heeft voor leerlingen, die om psychische redenen vast dreigen te lopen.
Molendrift hanteert een gedifferentieerd wachtlijstbeleid. Hiermee bedoelen we dat we onderscheid maken naar de aard en ernst van de problematiek. Daarnaast is de wachttijd afhankelijk van het aantal aanmeldingen en van de intensiteit van de lopende trajecten. Hierdoor is de wachttijd voor nieuwe aanmeldingen altijd een inschatting.
Een indicatie voor de wachttijd per vestiging vind je hier.
Soms worden cliënten aangemeld waarbij het gezien de aard van de problematiek van belang is overbrugging te geven op de wachtlijst. Als dit het geval is, wordt in een gesprek met de cliënt gekeken naar de mogelijkheden. Dit kan directe hulp of overbruggingszorg zijn of een doorverwijzing naar een andere hulpverleningsinstelling.
Heb je een vraag?
Dan kan je ons bellen, mailen of ons online contactformulier invullen. In geval van crisis buiten kantooruren kan je contact opnemen met jouw huisarts(enpost) of met de crisisdienst.
Hulp in de buurt
Wij bieden hulp vanuit vier verschillende vestigingen. Naast onze hoofdvestiging in Groningen kan je terecht bij onze vestigingen in Veendam, Uithuizermeeden en Heerenveen.