Onderzoek
Onderzoek
Molendrift is actief betrokken bij een veelheid aan toegepast onderzoek, gericht op verbetering van de hulpverlening. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van lopende onderzoeken in samenwerking met universiteiten, onderzoeksinstellingen en netwerkpartners. Zowel regionaal als landelijk, maar soms ook internationaal.
Met kennis en innovaties willen we constant het zorglandschap verbeteren. Met onze netwerkpartners blijven we onderzoek doen om verschillende methodieken te ontwerpen die bijdragen aan verbetering van het zorglandschap. Enkele voorbeelden:
Jongeren aan Zet
Binnen het subsidieprogramma ‘Kans voor de Veenkoloniën’ hebben we een integrale aanpak ontwikkeld voor toeleiding van jongvolwassen ‘thuiszitters’ naar zelfstandigheid en arbeid. Een nauwe samenwerking met MEE, Subrosa, CMOSTAMM en de gemeenten Oldambt en Bellingwedde.
Het betreft jongeren die vallen in de doelgroep ‘zorgwekkende zorgmijders’, waarop al het andere bestaande aanbod al heeft gefaald. Zij komen vaak uit gezinnen met meervoudige en complexe problematiek. Even vaak hadden ze te maken met psychiatrische en financiële problemen, zonder perspectief op opleiding of werk.
Bij meer dan 75% van de deelnemende jongeren lukte het om nieuw perspectief te creëren en de door hen gesteld doelen (grotendeels) te bereiken. Deze jongeren maakten hun opleiding af, of gingen weer een opleiding doen, of starten (vrijwilligers-)werk. Ook wordt gesproken van succes wanneer (grote) blokkades, die een opleiding of werk in de weg stonden, tijdens het traject werden opgeheven. De aanpak kreeg de naam ‘Jongeren aan Zet’, kortweg JaZ.
We blijven onderzoek doen om het programma te blijven evalueren en waar nodig te verbeteren.
De Schoolpoli
De schoolpoli is een samenwerking waarbij twee partijen samen optrekken: een onderwijsinstelling, de Bladergroenschool, en specialistische jeugdhulp, bestaande uit Accare en Molendrift. Zij trekken samen op in de hulp en begeleiding van leerlingen met een breed spectrum aan problematiek: gedrag, lichtverstandelijke beperkingen en leerproblemen.
Leerlingen krijgen onder schooltijd behandeling/begeleiding op school om te zorgen dat ze optimaal van het onderwijs kunnen genieten. Er kan direct een transfer worden gemaakt van zorg naar onderwijs aangezien de leerlingen op de plek geholpen kunnen worden waar ze de problemen ervaren, namelijk in de klas. Bij de behandelingen van de leerlingen worden alle aspecten uit het leven van het kind meegenomen. Denk hierbij aan de kind factoren, de opvoeders/verzorgers, de leefomgeving thuis, de leerkrachtfactoren en de life-events. Wanneer hulp wordt geboden in een vroeg stadium geeft dat meer kans op een goede analyse, waardoor de ondersteuning adequaat vormgegeven kan worden.
Verschillende onderzoeken naar de schoolpoli zorgen ervoor dat we systematisch leren en blijven verbeteren. Deze onderzoeken bestaan uit effectmeting, het blijven verbeteren en finetunen van de samenwerking en het integreren en implementeren van werkzame factoren.
We willen dat de hulp die we bieden zo effectief mogelijk is. Daarom doen we doorlopend onderzoek naar de hulp die we leveren. Dit leidt tot verbeteringen die ook buiten Molendrift relevant kunnen zijn. We proberen daar dan partners bij te vinden en gaan aan de slag. Een voorbeeld:
Jeugdhulp bij de huisarts.
Met Accare en met Keizers & Visser doen we doorlopend onderzoek naar de specialistische jeugdhulp in huisartspraktijken. Het onderzoek is in 2013 gestart en heeft tot toonaangevende publicaties geleid. Klik hier voor de 'best practices'.
Meest opmerkelijke resultaat is dat het een effectieve inzet van de Praktijkondersteuner Jeugd 6 tot 70% van de verwijzingen van huisartsen naar de reguliere jeugdhulp kan voorkomen. In veel gevallen blijken 4 contacten voldoende om cliënten verder te helpen. Ons onderzoek richt zich op de vraag hoe deze hoge effectiviteit is te verklaren, zodat de resultaten naar andere plekken voorin het veld (bijvoorbeeld het onderwijs en sociale teams) kunnen worden vertaald.
We zijn betrokken bij onderzoek naar en de ontwikkeling van leermiddelen voor jonge kinderen. We doen dat samen met onderzoekers, pedagogen, illustratoren, animatie deskundigen, musici en ict specialisten. Wij houden ons bezig met de vormgeving van de instructie en hulp binnen de leermiddelen.
Binnen de netwerkorganisatie Bereslim bv. verrichten we theoretisch en toegepast wetenschappelijk onderzoek. Bereslim exploiteert de binnen haar netwerk ontwikkelde kennis, in de vorm van producten als BereslimmeBoeken, LettersinBeweging, Samenslim, VVEThuis en Opstap(je). De winst die daarbij ontstaat investeert Bereslim volledig terug in doorontwikkeling van het onderzoek en de materialen.
Bereslim heeft een stevige en onafhankelijke positie in het onderzoeksveld. Het mede door Molendrift ontwikkelde Bereslim meetinstrumentarium vormde inmiddels de basis onder 7 promotieonderzoeken. De mede daarop ontwikkelde content heeft een groot bereik: er werd al meer dan 10 miljoen keer een BereslimBoek bekeken en de ontwikkelingsgerichte thuisprogramma's Opstap, Opstapje en VVEThuis zijn in vrijwel alle gemeenten van Nederland wel eens ingezet.
Bij Molendrift doen we flankerend onderzoek naar de effectiviteit van de hulp die we leveren. Bij Molendrift sluiten we elk traject af met een eindevaluatie, het cliënttevredensheidsonderzoek. De uitkomsten worden gebruikt om ons hulpverleningsaanbod en de organisatie daarvan te verbeteren.
Teven doen we onderzoek naar de verschillende functies binnen Molendrift (zoals de, relatief nieuwe, functie van Toegepaste Psycholoog), de tevredenheid van medewerkers over het beleid van Molendrift en ontwikkelden we, samen met studenten, een screeningsinstrument voor complexe volwassenproblematiek binnen de GGZ.
Meer weten?
Met onze samenwerkingspartners schrijven we artikelen en blijven we de uitkomsten van onze onderzoeken publiceren. Deze zijn te lezen op de pagina 'publicaties'. Hier plaatsen we ook overzichten van de uitkomsten van onze cliënttevredenheidsonderzoeken per kwartaal.